14. června 2014 v 22:12 |

[01] Miroslav Topinka: Krysí hnízdo

0:00
/
0:00
[01] Miroslav Topinka: Krysí hnízdo
02644495.jpeg
14. června 2014 v 22:12 |

[01] Miroslav Topinka: Krysí hnízdo

Autor příspěvku na web: 
Krzysztof Topolski
Lukáš Jiřička

rAdioCUSTICA selected 2007 | 14:44

Ve společném česko-polském projektu jsme se zaměřili na neobvyklé dílo Krysí hnízdo básníka (držitele Ceny Jaroslava Seiferta) Miloslava Topinky. Tento text, vzniklý na konci šedesátých let, je jedním z nejméně obvyklých literárních počinů, neboť osciluje mezi poesií, dramatem, výtvarným dílem a konceptuálním textem.

Pro daný žánr je inspirativní především konceptuální plán textu, který navrhuje čtyři možné zvukové environmenty - prostory s definovanou zvukovou i situační dramaturgií, do nichž je dosazena nahraná a následně vrstvená hlasová stopa jediného a hlasově mimořádně disponovaného herce Petra Stacha. Zvukový plán počítá s jasnou textovou kompozicí, která se bude klenout nad nahrávkami asociujícími či rozbíjejícími zvuková prostředí, jež jsou v textu zmiňována, nacházíme zde také tzv. field recordings (terénní nahrávky) ve smyslu záznamů různých prostředí jako hlavní zdroj elektronické kompozice. Jedná se o pokus překladu literatury do dramatického a hudebního kontextu, jeho transformaci a pokus vyjádřit jej za pomoci jiných prostředků. Topinkův text zpracovaný v hercově podání se stane zároveň komentářem a základním výchozím materiálem pro tvorbu hudebního a zvukového plánu. Původní nahrávky různých podob jednoho textu jsou přes sebe vrstveny pouze v určitých emotivních výrazech, bez jasné recitační interpretace.

00755108.jpeg

Tvůrcem hudby je polský skladatel Krzysztof Topolski, který nejenže je výtečným a respektovaným jazzovým bubeníkem (spolupráce s nejdůležitějšími postavami polské nezávislé scény z jazzových a elektronických okruhů: Ludzie, Mikolaj Trzaska, Michal Skrok, Wojciech Mazolewski, Marcin Dymiter), ale hlavně se zabývá elektroakustickou kompozicí nejen počítačovou, avšak také i manuální (analogové nástroje, amplifikované objekty) ve svém sólovém projektu Arszyn či duu s Marcinem Dymiterem Emiszyn. Spolupracuje také se spisovateli a básníky na přímé konfrontaci textu a hudby - například s Marcinem Odijo a má se soundartem hluboké zkušenosti (v mezinárodních projektech zaměřených na field recordings a elektronickou kompozici Gdaňsk-Kalinigrad atp.).