28. srpna 2015 v 21:46 |

Gerald Fiebig & Christian Z. Müller: Echoes of Industry

03375836.jpeg
28. srpna 2015 v 21:46 |

Gerald Fiebig & Christian Z. Müller: Echoes of Industry

Autor příspěvku na web: 
Michal Rataj

Vzhledem ke své nevizuální povaze, svému “netělesnému hlasu”, je rádio skvělým partnerem pro zobrazování “mizejícího”, respektive odcházení věcí, které se postupně stávají z části existujícími, z části pamatovanými. Skladba Echoes of Industry se pokouší akusmatickou formou reflektovat sociální a architektonické posuny, které se odehrávají v evropských městech v závislosti na tom, jak jsou odstavovány jisté průmyslové produkce. Dřívější průmyslová zařízení se stávají muzei, kulturními centry či zkrátka ruinami, zatímco celkový průmysl je digitalizován.

Za tímto účelem jsme nahráli zvuky muzejních textilních strojů, (timbayern.de) které reprezentují kdysi vibrující svět textilního průmyslu v německém Augsburgu. Různé vrstvy těchto zvuků tvoří první část kompozice. Ve druhé části byly zlomky těchto zvuků použity v improvizaci se saxofonem, jehož zvuk byl nahrán v opuštěném augsburgském plynojemu – tam jsme využili neskutečný dozvuk vznikající díky 84 metrů vysokému železnému prostoru nádrže (http://www.gaswerk-augsburg.de/gasbehaelter_augsburg.html). Plynojemy jako tento lze najít v řadě evropských měst (mj. i v Ostravě ad.). Jsou to dominanty krajin často odsouzené k zapomenutí. Textilní průmysl proti tomu však z mapy Evropy prakticky zmizel. Industrializace textilního průmyslu začínající v Manchesteru byla v podstatě jakýmsi projektem industriální revoluce a podobně jako byl Augsburg nazýván bavorským Manchesterm, získaly podobné přezdívky Chemnitz (saský Manchester), Łódź(polský Manchester) či Ivanovo (ruský Manchester).


Ve třetí části skladby přebírá po saxofonu svou roli další nástroj – teremin. Od počátku byl navržen jako “netělesný nástroj” a je přesnou paralel k posunu od analogové hudební produkce k digitální. Abychom podpořili tento efekt posunu, je zvuk tereminu zpracován digitálním dozvukem - získává tedy umělý prostor na rozdíl od přirozeného prostoru velkého plynojemu, v němž před tím zněl saxofon. Teremin – ten emblematický předskokan digitální zvukové technologie ... Ozvěny z minulosti se potkávají s předzvěstmi budoucnosti. Se zvuky, které jsme nahráli na jasně definovaných místech, však vnímáme jinou situaci celé kompozice, která ani zdaleka nevypovídá o konkrétních místech, ale odkazuje k příběhům napříč celou Evropou. Ostatně to je další důvod proč právě v rádiu prezentovat tuto dislokovanou historii.

03386366.jpeg


Christian Z. Müller: saxofony, teremin
Gerald Fiebig: sampler, terénní nahrávky, procesing
Kompozice a realizace: Gerald Fiebig & Christian Z. Müller