04. června 2010 v 8:35 |

Martin Ježek: Pražská pohádka o mašinkách

Parní lokomotiva šlechtična
04. června 2010 v 8:35 |

Martin Ježek: Pražská pohádka o mašinkách

Je to přinejmenším stejně zajímavé, jako když pluly z Výtoně do Podolí místo tramvají parníky. Prahu už zase čeká série tramvajových výluk, obyvatelé sídliště Řepy se určitě děsí, jak se budou celé léto probojovávat náhradními autobusy k metru na Anděla. Alespoň pro některé z nich tu však máme překvapivé doporučení.

Jak známo, rovnou u konečné tramvaje v Řepích je také nádraží. Dosud nestálo pořádně za řeč, protože motoráček odtud směrem do centra hrká jen párkrát za den, čímž nemůže konkurovat tramvajím, které jedou co pár minut. Jenomže tramvajová trať je v dezolátním stavu a koleje potřebují vyměnit.

Jak budou náhradní autobusy spolehlivé, až se budou muset sunout zácpami na Smíchově, to je ve hvězdách. A tak si organizátoři Pražské integrované dopravy vzpomněli, že z Řep na Anděla vedou ještě jedny koleje – vlakové. Mezi stanicemi Praha-Zličín a Praha Smíchov, severní nástupiště. Společnost SŽDC, vlastník této trati, které se přezdívá Pražský semmering, se vzápětí pustila do díla. Mezi skladišti na smíchovském nákladovém nádraží železničáři postavili zbrusu nové nástupiště, aby rovnou od výstupu z metra Na Knížecí mohly každou půl hodinu vyjíždět vlaky nahoru na Zličín.

Zjistilo se, že se Pražský semmering změnil. Dříve to byla trať v plné kondici se signalizací, výhybnami, výpravčími s červenou čepicí - a vládl na ní čilý provoz. V současném stavu však Pražský semmering mohl sloužit maximálně k tomu, že dole na Smíchově poslali vlak a muselo se počkat, až dojede za půl hodiny na Zličín. Žádné vyhýbání vlaků, žádná hlášení, žádní výpravčí. Jen jeden celkem zbytečný zřízenec v Jinonicích… Cestující si připadal, jak ve venkovské lokálce.

Teď se trať mění. Najednou se v Jinonicích musejí promazat výměny, tedy pro nás laiky výhybky. Museli natřít budky, ve kterých se opět zabydlí signalisté. Po hodně dlouhé době se stane, že po trati přijedou pravidelně dva vlaky najednou – každý z jiné strany - tudíž museli nasypat ještě jeden improvizovaný peron.

Sice bude scházet signalizační vybavení, ale přesto se dá mluvit o výrazném technickém pokroku. Ano prosím, to je železniční infrastruktura v jedné středoevropské metropoli na počátku 21. století. Pražský semmering je bez nadsázky v horším stavu než když ho naši předkové postavili. Jediné, co tu snad připomíná současnou dobu, jsou betonové pražce…

Pravda, zaostalost pražské železnice má své kouzlo. Křivolaké koleje, nicnedělající drážní zaměstnanec, který projíždějícímu motoráčku kyne na pozdrav srolovaným praporkem, časté houkání vlaku na nechráněných přejezdech, to všechno člověku dává možnost zapomenout, že je uprostřed rušného, více než milionového hlavního města. K tomu přispívají i nádherné výhledy, které trať skýtá.

Když vláček vyjede nad Hlubočepy, začne se otáčet po vysokém viaduktu, kvůli kterému se tu říká Semmering. Cestující neví, jestli dřív koukat do Prokopského údolí nebo na Bráník a Vyšehrad. Pak je třeba při průjezdu Jinonicemi přivřít oči nad haldou šrotu a zpustlým areálem Waltrovky (nebo se pořádně dívat, to podle toho, jaký romantický pohled vyznáváte), a za zastávkou Cibulka vlak projíždí přírodním parkem, kde se oko opět pokochá. No řekněte, která okolní metropole něco takového má?

A najednou třesk. Kvůli tramvajové výluce sem České dráhy přivezou dva modernizované vlaky Regionova, Dopravní podnik na perony namontoval označovací strojky na jízdenky na MHD a vlaky budou mít nové označení – linka S65. Jaká to modernizační rána skanzenu zaostalé železnice! Ale ona je spíš otázka, proč se musí nejdřív rozpadnout tramvajová síť, než někoho napadne uvést železniční trať do normálního stavu. Společnost SŽDC stály úpravy trati všeho všudy dva miliony korun a cestující získávají skvělý doplněk systému integrované dopravy. Co je to proti všem Blankám, Mrázovkám a dalším tunelům a veledílům.

A náhradní doprava na semmeringu ukazuje ještě další věc. Není možné, aby každá pražská čtvrť měla metro – na tomhle konstatování snad není nic nového, ovšem v mnoha oblastech města se nemůže do budoucna veřejná doprava opírat jen o systém tramvají a autobusů. Asi by stálo za úvahu poohlédnout se v Praze po dalších železničních trasách s podobným potenciálem. komu teď přišlo líto, že nám Pražský semmering třeba definitivně zmodernizují, pro toho mám jednu útěchu. O víkendu po něm jezdí historické vlaky. Sednete si na koženku, koupíte si kafe a když si budete chtít stáhnout okno, použijete hliníkovou kliku. Zkrátka, můžete si vybrat - a tak to má být.

Autor je balkanolog, redaktor ČRo 2 - Praha