05. prosince 2018 v 15:31 |
Administrační tagy: 

Miloš Vojtěchovský / Lloyd Dunn: Deep Space Gateway

Miloš Vojtěchovský / Lloyd Dunn: Deep Space Gateway
Deep Space
05. prosince 2018 v 15:31 |
Administrační tagy: 

Miloš Vojtěchovský / Lloyd Dunn: Deep Space Gateway

Autor příspěvku na web: 
Michal Rataj

Budeme skutečně v dohledné době moci opustit Zemi a vydat se na misi meziplanetárním prostorem? Kompozice metaforicky tématizuje naše otázky po budoucnosti a zároveň se ohlíží na sny pozemšťanů vypravit se ke hvězdám. 

Firma SpaceX technovizionáře a podnikatele Elona Muska plánuje kolonizovat Mars a Měsíc a pro vyvolené akcionáře nabízí šanci uniknout možné nukleární, či ekologické katastrofě. Kompozice je věnována dílu Raye Bradburyho, který podobné obavy zachytil už před 70 lety v příbězích Marťanská kronika a Zlatá sluneční jablka.

Na rozdíl od nepředstavitelně různorodé a barevné pozemské bio-audiodiversity se zdá být vesmírný prostor na první poslech prázdný, temný a neslyšný. Jakýsi hudební rozměr nejspíš má, ale nejde o harmonickou a uklidňující „hudbu sfér“, o níž snili učenci a skladatelé v renesanci a baroku. Po orbitech krouží armády robotických aparátů - ať už s lidskými astronauty, nebo bez nich – které vesmír kolonizují. Prostory vysoko nad námi vibrují nejrůznějšími šumoty, praskoty, pískáním, klepáním, skřípáním, hučením, šiframi, a kódy. Nejen povrch planety Země, ale i její exosféra je kontaminována mračny mechanického i elektromagnetického odpadu lidstva.

Koláž tvoří autorské terénní nahrávky, tři původní kompozice na planetární téma Lloyda Dunna a nalezené fragmenty dokumentující snahu proniknout do meziplanetárního prostoru (audio online archiv NASA a další internetové zdroje) a je pokračováním zvukové kompozice „Co je uvnitř drátů“ z roku 2012. Titulem Deep Space Gateway odkazujeme na připravovanou mezinárodní vesmírnou stanici. Detašovaná laboratoř a základna pro pilotované mise k Marsu a na Měsíc nahradí stávající Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), která bude privatizována, případně v roce 2025 zničena.

Technická spolupráce: Stanislav Abrahám.